Niemniej jednak możemy z całą pewnością założyć, że w tych wczesnych dekadach swojego życia zdobyła znaczne wykształcenie. Mimo, że podczas swojej późniejszej pracy określa się jako niewykształcona kobieta - najprawdopodobniej odnosząc się do faktu, że nie zdobyła formalnego wykształcenia w klasycznych dyscyplinach- dialektyki, retoryki i gramatyki - Hildegarda miała szeroką wiedzę o Biblii, teologii, filozofii i historii naturalnej. Przede wszystkim bogactwo Pisma Świętego, które zostało jej ujawnione w liturgii, w Regule św. Benedykta, a także studiowanie pism Ojców Kościoła i Ojców Pustyni było dla niej niewyczerpanym źródłem inspiracji, które stanowiło podstawę całej jej twórczości. W jej piśmie wiedza i mądrość, naturalna zdolność wglądu i pogłębiania wiedzy, łączą się w nierozerwalną jedność.
Praca Hildegardy była silne nacechowana wizjonersko i proroczo, ale jednocześnie zgodna z jej przekonaniami i postrzeganiem siebie. Dla niej boskie pochodzenie tego, co widziała i słyszała w zbyt jasnym świetle i świadomość poczucia misji proroka są nierozerwalnie związane.